Nieuws

Geregistreerde Schuld Regeling

14 oktober 2021
Interview Marc Mulder, Ervaringswerker armoede en schulden en ondernemen met schulden bij Movisie

Op initiatief van Syncasso Gerechtsdeurwaarders is in samenwerking met een ervaringsdeskundige van Movisie en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om de kosten van gerechtelijke incasso te beperken. In het whitepaper Geregistreerde Schuld Regeling wordt een voorstel gepresenteerd om eerlijker schulden op te lossen. Onnodige kosten, escalatie en stress voor de burger met schulden worden hierdoor voorkomen. We hebben een ervaringsdeskundige, een financieel ethicus, een gerechtsdeurwaarder en een landelijke politicus gevraagd om het voorstel vanuit hun gezichtspunt te belichten. In dit interview stellen we vier vragen aan Marc Mulder over de Geregistreerde Schuld Regeling vanuit zijn ervaring met armoede en schulden.

GSR is afhankelijk van de toestemming van de debiteurklant. Verwacht u dat die hier enthousiast over zijn?

Ja, dat geloof ik zeker. Als ze de Geregistreerde Schuld Regeling (GSR) goed uitgelegd krijgen, zijn ze enthousiast. Want hun grootste bron van stress is dat ze er letterlijk niet uit komen. Dit haalt die stress voor een groot deel weg. Omdat de GSR mensen met geldzorgen ook veel uit handen neemt en voor je oplost. Vaak zit daar juist de moeilijkheid voor veel mensen. Als je er niet in meegaat, wat moet je dan doen? Ik denk dat je met een duidelijke folder en een website goed kunt uitleggen wat het verschil is tussen GSR en een stapeling van loonbeslagen.

Als de gerechtsdeurwaarder de Geregistreerde Schuld Regeling gaat coördineren, moet de debiteur daaraan mee willen werken. Wat zou daarvoor nodig zijn?

Zal in het begin best lastig zijn. Er heerst veel wantrouwen, ook naar Gerechtsdeurwaarders. Dat heeft ook te maken met de situatie die we juist willen oplossen. Want voorheen werden de maatregelen die de situatie verergeren aan de deurwaarder gekoppeld. Nu die gaat helpen om de situatie te verbeteren is er wel wat voor nodig om dat te veranderen.

Ik denk aan drie dingen:

  • Goed overbrengen van de GSR en vertrouwen winnen. Daar zijn skills voor nodig.
  • Steun zoeken uit onverwachte hoek. De Armoedecoalitie en andere schuldhulporganisaties achter het idee krijgen.
  • Op termijn wordt GSR als een oplossing in plaats van een extra probleem gezien door mensen met geldzorgen.
Verwacht u dat door GSR problematische schulden voorkomen kunnen worden?

Ja, daar ben ik van overtuigd. Voorkomen van problematische schulden door oplossingen te bieden. Die krijgen mensen met schulden nu meestal niet. Ze moeten nu veel te lang aanmodderen. Vaak passen de aangeboden oplossingen niet bij de mogelijkheden. Het goede van de GSR is dat al je schulden erin worden meegenomen. Er komt niet meer iets bovenop. Dat kan ook niet, want een loonbeslag houdt in op je inkomsten tot de beslagvrije voet, meer ruimte is er niet om af te lossen.

Voor schuldeisers is het een gegarandeerde regeling, zolang het beslag loopt wordt er afgelost. Ik hoop dat we daarmee ook andere problemen, zoals het opschorten van verzekeringen, gaan voorkomen. Als je iemands autoverzekering opschort, raakt dat indirect meestal ook zijn of haar inkomsten. Daar worden de problemen alleen nog maar groter door.

GSR biedt kansen om (eerder) Schuldhulpverlening in te schakelen. Denkt u dat hierdoor Schuldsanering voorkomen kan worden? En dat vaker Schuldhulp geaccepteerd zal worden?

Veel mensen met geldzorgen beseffen nu niet dat ze voor schuldhulpverlening in aanmerking komen. Bij de GSR hoort dat de Gerechtsdeurwaarder adviseert en doorverwijst, omdat die daarmee een compleet inzicht heeft in de situatie. Door de Geregistreerde Schuld Regeling is er inzicht over de omvang van het probleem en ook over de tijdsduur die nodig is om dat op te lossen. Ik verwacht ook dat schuldhulp daardoor beter geaccepteerd wordt.

In het volgende interview spreken we met Paul Otter, gerechtsdeurwaarder en CSR-directeur bij Syncasso, over de Geregistreerde Schulden Regeling.

Het whitepaper over de Geregistreerde Schuld Regeling kunt u hier downloaden. Reageren op dit interview? Stuur een e-mail naar communicatie@syncasso.nl

Gerelateerde nieuwsberichten

18 december 2024

Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering

Dinsdag 10 december 2024 kwamen experts, schuldeisers en beleidsmakers samen in Utrecht voor een inspirerende groeisessie.

Lees meer over: Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering
10 december 2024

Een dag: drie verschillende gesprekken

Wat ik aantrekkelijk vind in mijn werk als gerechtsdeurwaarder is dat elke dag én gesprek weer anders is. Geen oordeel hebben ook want niet alles is wat het lijkt.

Lees meer over: Een dag: drie verschillende gesprekken
05 december 2024

Leiderschap

Syncasso is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid in het schulddienstverleningsdomein. Daarom zoeken we naar samenwerkingen om betere oplossingen te bieden voor de schuldenproblematiek.

Lees meer over: Leiderschap
03 december 2024

Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Celine Zwart, Teamleider zorgverzekeraars.

Lees meer over: Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso
28 november 2024

AI transformeert de incassobranche

In het november nummer van de Creditmanager vertelt Directeur Klant, Markt en Communicatie, Sabine van den Boogaard hoe Syncasso met AI haar dienstverlening sneller, efficiënter én klantgerichter heeft gemaakt.

Lees meer over: AI transformeert de incassobranche
21 november 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
19 november 2024

Vakmanschap

Ook in 2023 was de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. Om onze continuïteit te borgen heeft het onze continue focus om (nieuwe) medewerkers te vinden, binden en boeien. We investeren continu in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching.

Lees meer over: Vakmanschap
11 november 2024

Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’

Wij zijn trots met de bekroning van ons wetsvoorstel 'Meedelen in beslag' met de Credit Management Innovation Award 2024. VVCM reikt deze award jaarlijks uit aan innovaties die creditmanagement kwalitatief verbeteren.

Lees meer over: Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’
05 november 2024

Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!

Veel ouders met schulden missen zelf de financiële kennis en vaardigheden om hun kinderen gezond financieel gedrag te leren. De combinatie van schulden, emotionele stress en schaamte zorgt ervoor dat gesprekken over geld in gezinnen met schulden vaak worden vermeden. In deze huishoudens krijgen kinderen daardoor weinig kans om te leren van de financiële ervaringen van hun ouders.

Lees meer over: Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!
Feedback