Nieuws

Wanneer is incasso sociaal verantwoord?

29 juni 2021
Objectieve beoordeling van een verzameling goede bedoelingen

Incasso moet op een sociaal verantwoorde manier gebeuren. Maar hoe doe je dat? En hoe meet je dat? Voor incassoresultaten zijn dashboards vol met KPI’s beschikbaar om de ‘harde’ resultaten inzichtelijk te maken. Voor MVI ontbreken die KPI’s vooralsnog. Hoe beoordeel je objectief of je daadwerkelijk sociaal verantwoord incasseert? Wat is daar eigenlijk voor nodig?

De harde KPI’s score op hoofdsom en doorlooptijd zijn nog net zo belangrijk als pakweg vijf jaar geleden. De vraag is of allebei kan – hoge scores en sociaal incasseren. Logischerwijs moet sociaal incasseren ergens iets kosten. In resultaat of in tarief.

Methode of mentaliteit

Vooralsnog is sociaal incasseren een mentaliteit. Een grondhouding om je incassoproces zo in te richten dat je de beste (harde)incassoresultaten boekt met de minste sociale impact. De SRCM-normering zorgt ervoor dat een gecertificeerd proces sociaal verantwoord ingericht is. Inclusief ‘volwassenheidsfases’ zodat een opdrachtgever of debiteurklant kan zien hoe serieus daaraan gewerkt wordt. Dat is een begin.

Wat is sociaal verantwoord?

Dat verschilt per debiteurklant. Een duidelijke niet-willer met executiemaatregelen belasten om die te dwingen om zijn achterstand en alle bijkomende kosten te betalen is ook sociaal verantwoord. Afspraak is afspraak en de rechtsgelijkheid van klanten die wel op tijd betalen vormen daarvoor de basis. Maar daarnaast zijn er in elke portefeuille debiteurklanten die veel moeite moeten doen om aan hun verplichtingen te voldoen. Hoeveel zorgen mag het kosten om onze achterstand te voldoen?  Hoeveel sociale impact en maatschappelijke schade is acceptabel?

Betaalcapaciteit

Bij Syncasso hebben we ruim tien jaar geleden een voorspelmodel ontwikkeld om de betaalcapaciteit van een debiteurklant gerelateerd aan de hoogte van de vordering te berekenen. Lang voor er nagedacht werd over MVI en bedacht om onverhaalbare gerechtelijke kosten te voorkomen. Dat model hebben we continu verbeterd. We onderscheiden met dit model niet-willers, regelaars en niet-kunners. Maar ook de proportionaliteit van de incassomaatregelen van elke vordering en elke debiteurklant. Om de mate van sociaal verantwoord incasseren te bepalen, is dat een objectieve normering die je kunt relateren aan de harde KPI’s van het incassoresultaat en doorlooptijd. Incassoresultaat gedeeld door verhaalbaarheid levert een nieuwe KPI op voor sociaal verantwoord incasseren. Wie volgt?

Gerelateerde nieuwsberichten

09 januari 2025

Op pad met Renate Richters, voorzitter NVVK

Onze deurwaarders nemen regelmatig mensen uit de keten mee om het werkveld in de praktijk te laten zien. Lees hier het interview met Renate Richters, over hoe zij haar eerste zes maanden als voorzitter bij de NVVK en het werkveldbezoek met Paul Otter, gerechtsdeurwaarder bij Syncasso, heeft ervaren.

Lees meer over: Op pad met Renate Richters, voorzitter NVVK
07 januari 2025

Meer dan een dagvaarding bezorgen: De sociale rol van de gerechtsdeurwaarder

Toen ik begon als gerechtsdeurwaarder, draaide mijn werk vooral om het bezorgen van dagvaardingen en het uitvoeren van vonnissen. Maar mijn rol is de afgelopen jaren veranderd.

Lees meer over: Meer dan een dagvaarding bezorgen: De sociale rol van de gerechtsdeurwaarder
18 december 2024

Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering

Dinsdag 10 december 2024 kwamen experts, schuldeisers en beleidsmakers samen in Utrecht voor een inspirerende groeisessie.

Lees meer over: Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering
10 december 2024

Een dag: drie verschillende gesprekken

Wat ik aantrekkelijk vind in mijn werk als gerechtsdeurwaarder is dat elke dag én gesprek weer anders is. Geen oordeel hebben ook want niet alles is wat het lijkt.

Lees meer over: Een dag: drie verschillende gesprekken
05 december 2024

Leiderschap

Syncasso is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid in het schulddienstverleningsdomein. Daarom zoeken we naar samenwerkingen om betere oplossingen te bieden voor de schuldenproblematiek.

Lees meer over: Leiderschap
03 december 2024

Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Celine Zwart, Teamleider zorgverzekeraars.

Lees meer over: Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso
28 november 2024

AI transformeert de incassobranche

In het november nummer van de Creditmanager vertelt Directeur Klant, Markt en Communicatie, Sabine van den Boogaard hoe Syncasso met AI haar dienstverlening sneller, efficiënter én klantgerichter heeft gemaakt.

Lees meer over: AI transformeert de incassobranche
21 november 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
19 november 2024

Vakmanschap

Ook in 2023 was de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. Om onze continuïteit te borgen heeft het onze continue focus om (nieuwe) medewerkers te vinden, binden en boeien. We investeren continu in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching.

Lees meer over: Vakmanschap
Feedback