Nieuws
Creditmanagement en de verkiezingen
11 maart 2021Creditmanagement en de Tweede Kamerverkiezingen
De verkiezingsprogramma’s over de maatschappelijke taak van de deurwaarder
Op 17 maart gaan we naar de stembus om een nieuwe volksvertegenwoordiging te kiezen. Interessant om de verkiezingsprogramma’s door te nemen om een beeld te krijgen van de voornemens van de landelijke politiek voor het creditmanagementvak. Een goede ontwikkeling is dat creditmanagement-onderwerpen veel vaker dan voorheen aan de orde komen in de verkiezingsprogramma’s. Dit keer laten we de politiek aan het woord over de maatschappelijke taak van de gerechtsdeurwaarder. We plaatsen daar onze kanttekeningen bij.
‘Deurwaarders horen niet commercieel te zijn, dit wordt een publieke taak.’ stelt de SP in haar verkiezingsprogramma. De ideologie van de SP brengt met zich mee dat zoveel mogelijk ‘publieke’ taken door de overheid moeten worden overgenomen. Daarbij gaan ze er wel aan voorbij dat de ‘commerciële deurwaarders’ zich op allerlei manieren inzetten om kwetsbare debiteurklanten te beschermen tegen de staatsmacht bij invordering. VISH – de verwijsindex schuldhulpverlening – het Digitaal Beslag Register en Schuldenwijzer zijn allemaal door de gerechtsdeurwaarders ontwikkeld. Deze zijn juist door de gerechtsdeurwaarders ontwikkeld om debiteurklanten te beschermen tegen onnodige kosten en stress. Het is veelzeggend dat de overheid vanuit haar publieke taak daar nog niet of nauwelijks aan meedoet. De vereenvoudigde beslagvrije voet die per 1 januari is ingevoerd, kan door ICT-problemen bij UWV en de Belastingdienst niet gebruikt worden. Waardoor er nog steeds ongecoördineerde invordering door de overheid plaatsvindt die de beslagvrije voet van de burgers niet respecteert waardoor ze onder het bestaansminimum komen. Het is veel beter om deze publieke taak over te laten aan de ambtenaar/ondernemer die de gerechtsdeurwaarder is.
GroenLinks is het eens met de SP: ‘Deurwaarders voeren een maatschappelijke taak uit en komen daarom in dienst van de overheid.’ Eindelijk erkenning voor de maatschappelijke functie van de gerechtsdeurwaarder. Dat werd tijd! Maar over de maatschappelijke invordering door de overheid heeft de Nationale Ombudsman geen goed woord over. Zie onder andere zijn rapport ‘In het krijt bij de overheid’. Als alle deurwaarderskantoren worden genationaliseerd gaat met de overheid als grootste schuldeiser bovendien de onpartijdigheid van de deurwaarder overboord.
Meepraten over dit onderwerp? Laat uw reactie achter op LinkedIn.
In het volgende artikel bespreken we hoe de politieke partijen aankijken tegen de registratie van Incassobureaus.