Nieuws

Creditmanagement en de verkiezingen

11 maart 2021

Creditmanagement en de Tweede Kamerverkiezingen

De verkiezingsprogramma’s over de maatschappelijke taak van de deurwaarder

Op 17 maart gaan we naar de stembus om een nieuwe volksvertegenwoordiging te kiezen. Interessant om de verkiezingsprogramma’s door te nemen om een beeld te krijgen van de voornemens van de landelijke politiek voor het creditmanagementvak. Een goede ontwikkeling is dat creditmanagement-onderwerpen veel vaker dan voorheen aan de orde komen in de verkiezingsprogramma’s. Dit keer laten we de politiek aan het woord over de maatschappelijke taak van de gerechtsdeurwaarder. We plaatsen daar onze kanttekeningen bij.

Deurwaarders horen niet commercieel te zijn, dit wordt een publieke taak.’ stelt de SP in haar verkiezingsprogramma. De ideologie van de SP brengt met zich mee dat zoveel mogelijk ‘publieke’ taken door de overheid moeten worden overgenomen. Daarbij gaan ze er wel aan voorbij dat de ‘commerciële deurwaarders’ zich op allerlei manieren inzetten om kwetsbare debiteurklanten te beschermen tegen de staatsmacht bij invordering.  VISH – de verwijsindex schuldhulpverlening – het Digitaal Beslag Register en Schuldenwijzer zijn allemaal door de gerechtsdeurwaarders ontwikkeld. Deze zijn juist door de gerechtsdeurwaarders ontwikkeld om debiteurklanten te beschermen tegen onnodige kosten en stress. Het is veelzeggend dat de overheid vanuit haar publieke taak daar nog niet of nauwelijks aan meedoet. De vereenvoudigde beslagvrije voet die per 1 januari is ingevoerd, kan door ICT-problemen bij UWV en de Belastingdienst niet gebruikt worden.  Waardoor er nog steeds ongecoördineerde invordering door de overheid plaatsvindt die de beslagvrije voet van de burgers niet respecteert waardoor ze onder het bestaansminimum komen. Het is veel beter om deze publieke taak over te laten aan de ambtenaar/ondernemer die de gerechtsdeurwaarder is.

GroenLinks is het eens met de SP: ‘Deurwaarders voeren een maatschappelijke taak uit en komen daarom in dienst van de overheid.’ Eindelijk erkenning voor de maatschappelijke functie van de gerechtsdeurwaarder. Dat werd tijd! Maar over de maatschappelijke invordering door de overheid heeft de Nationale Ombudsman geen goed woord over. Zie onder andere zijn rapport ‘In het krijt bij de overheid’. Als alle deurwaarderskantoren worden genationaliseerd gaat met de overheid als grootste schuldeiser bovendien de onpartijdigheid van de deurwaarder overboord.

Meepraten over dit onderwerp? Laat uw reactie achter op LinkedIn.

In het volgende artikel bespreken we hoe de politieke partijen aankijken tegen de registratie van Incassobureaus.

Gerelateerde nieuwsberichten

18 december 2024

Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering

Dinsdag 10 december 2024 kwamen experts, schuldeisers en beleidsmakers samen in Utrecht voor een inspirerende groeisessie.

Lees meer over: Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering
10 december 2024

Een dag: drie verschillende gesprekken

Wat ik aantrekkelijk vind in mijn werk als gerechtsdeurwaarder is dat elke dag én gesprek weer anders is. Geen oordeel hebben ook want niet alles is wat het lijkt.

Lees meer over: Een dag: drie verschillende gesprekken
05 december 2024

Leiderschap

Syncasso is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid in het schulddienstverleningsdomein. Daarom zoeken we naar samenwerkingen om betere oplossingen te bieden voor de schuldenproblematiek.

Lees meer over: Leiderschap
03 december 2024

Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Celine Zwart, Teamleider zorgverzekeraars.

Lees meer over: Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso
28 november 2024

AI transformeert de incassobranche

In het november nummer van de Creditmanager vertelt Directeur Klant, Markt en Communicatie, Sabine van den Boogaard hoe Syncasso met AI haar dienstverlening sneller, efficiënter én klantgerichter heeft gemaakt.

Lees meer over: AI transformeert de incassobranche
21 november 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
19 november 2024

Vakmanschap

Ook in 2023 was de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. Om onze continuïteit te borgen heeft het onze continue focus om (nieuwe) medewerkers te vinden, binden en boeien. We investeren continu in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching.

Lees meer over: Vakmanschap
11 november 2024

Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’

Wij zijn trots met de bekroning van ons wetsvoorstel 'Meedelen in beslag' met de Credit Management Innovation Award 2024. VVCM reikt deze award jaarlijks uit aan innovaties die creditmanagement kwalitatief verbeteren.

Lees meer over: Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’
05 november 2024

Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!

Veel ouders met schulden missen zelf de financiële kennis en vaardigheden om hun kinderen gezond financieel gedrag te leren. De combinatie van schulden, emotionele stress en schaamte zorgt ervoor dat gesprekken over geld in gezinnen met schulden vaak worden vermeden. In deze huishoudens krijgen kinderen daardoor weinig kans om te leren van de financiële ervaringen van hun ouders.

Lees meer over: Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!
Feedback