Nieuws

Kom in actie bij geldzorgen

16 februari 2021

Kom in actie bij geldzorgen: de eerste stap helpt je verder

De coronacrisis raakt een groot aantal mensen in hun portemonnee, zoals jongeren en flexwerkers die hun (bij)baan zijn kwijtgeraakt. Of ondernemers en zzp’ers die inkomsten missen en noodgedwongen hun financiële reserves uitputten. Ondanks deze dreigende geldzorgen wachten mensen vaak lang met het zoeken naar hulp. Uit schaamte, maar ook omdat zij de weg naar hulp niet goed weten te vinden. Met de campagne ‘De eerste stap helpt je verder’ wil het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid bewerkstelligen dat particulieren en ondernemers snel aan de bel trekken als ze geldzorgen hebben en weten waar zij welke ondersteuning kunnen krijgen.

Minister Koolmees spreekt vandaag met schuldhulpverleners van de gemeente Amsterdam over de ondersteuning aan ondernemers in nood. Minister Koolmees: “Het kabinet doet er alles aan om met steunmaatregelen bedrijven overeind te houden en werknemers van inkomen te voorzien. Ook hebben we extra geld uitgetrokken voor om- en bijscholing en begeleiding naar werk. Maar we kunnen helaas niet voorkomen dat mensen in de problemen raken als gevolg van de crisis. Het is dan goed te weten dat er hulp is, dat je er niet alleen voor staat bij geldzorgen. Zet dus die eerste belangrijke stap om problematische schulden voor te zijn.

Geldfit.nl

Om de drempel naar hulp te verlagen, kunnen mensen op de website Geldfit.nl aan de hand van een korte online test te weten komen hoe hun financiële situatie is en welke ondersteuning er voorhanden is. Dat kan een gerichte verwijzing zijn naar een website, maar ook een buddy, een budgetcoach van een vrijwilligersorganisatie of schuldhulpverlening van de gemeente. Ook is het mogelijk om via het gratis telefoonnummer 0800-8115 anoniem advies op maat te krijgen. Bij Geldfit.nl zijn een groot aantal partijen betrokken, waaronder gemeenten, banken, verzekeraars, energiemaatschappijen en grote werkgevers. Zij verwijzen klanten en medewerkers actief door naar de online test en zetten zich in voor een sociaal incassobeleid. Op deze manier hebben inmiddels 450.000 mensen Geldfit.nl bezocht.

Sinds enkele maanden worden ook ondernemers doorgeleid naar gepaste hulp via de website. Minister Koolmees juicht deze uitbreiding toe: ‘Veel ondernemers hebben het ontzettend zwaar tijdens deze crisis. Ze zijn gewend hun eigen boontjes te doppen, ook als het tegenzit. En zijn daardoor mogelijk niet goed op de hoogte van de ondersteuning die er is. Door een online test te doen, krijgen ook zij snel een beeld van hun situatie en van de hulp die voorhanden is.’

Amsterdam

De campagne ‘De eerste stap helpt je verder’ richt zich dit voorjaar met name op ondernemers, zzp’ers en flexwerkers met geldzorgen. De gemeente Amsterdam heeft de laatste jaren veel ervaring opgebouwd met het signaleren van beginnende schulden. Aan het begin van de coronacrisis deden bovendien zo’n 40.000 Amsterdamse zelfstandig ondernemers een beroep op een Tozo-uitkering. De gemeente heeft contact gehouden met hen en heeft afgelopen najaar besloten de schuldhulpverlening aan ondernemers uit te breiden. Ook biedt Amsterdam nu coaching aan voor zelfstandigen die zich willen oriënteren op een nieuwe toekomst. Reden voor minister Koolmees om digitaal in gesprek te gaan over de ondersteuning die Amsterdam biedt in coronatijd. Vanaf dit voorjaar wordt deze hulp uitgebreid. Dan kunnen gemeenten ook mensen ondersteunen die te maken hebben met een terugval in hun inkomsten door corona, geen of onvoldoende steun ontvangen via de steunregelingen en hierdoor hun noodzakelijke kosten niet kunnen betalen. Deze Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) is onder meer bedoeld voor zelfstandigen die veel van hun opdrachten zagen verdwijnen.

Brede schuldenaanpak

Het kabinet heeft de afgelopen kabinetsperiode een breed pakket aan maatregelen genomen, gericht op preventie, snelle en effectieve schuldhulpverlening en een zorgvuldige, maatschappelijk verantwoorde incasso. Het werkt in deze Brede Schuldenaanpak samen met gemeenten, uitvoeringsorganisaties, maatschappelijke organisaties en private partijen. Daaruit is onder meer de Nederlandse Schuldhulproute (NSR) ontstaan, een publiek-private samenwerking die Geldfit.nl heeft opgezet. Gezien de effecten van de coronacrisis is het juist nu van belang dat mensen met geldzorgen of problematische schulden goed worden geholpen. Het kabinet heeft daarom afgelopen najaar 146 miljoen Euro beschikbaar gesteld voor het versnellen en intensiveren van de aanpak van schulden en armoede.

Gerelateerde nieuwsberichten

09 januari 2025

Op pad met Renate Richters, voorzitter NVVK

Onze deurwaarders nemen regelmatig mensen uit de keten mee om het werkveld in de praktijk te laten zien. Lees hier het interview met Renate Richters, over hoe zij haar eerste zes maanden als voorzitter bij de NVVK en het werkveldbezoek met Paul Otter, gerechtsdeurwaarder bij Syncasso, heeft ervaren.

Lees meer over: Op pad met Renate Richters, voorzitter NVVK
07 januari 2025

Meer dan een dagvaarding bezorgen: De sociale rol van de gerechtsdeurwaarder

Toen ik begon als gerechtsdeurwaarder, draaide mijn werk vooral om het bezorgen van dagvaardingen en het uitvoeren van vonnissen. Maar mijn rol is de afgelopen jaren veranderd.

Lees meer over: Meer dan een dagvaarding bezorgen: De sociale rol van de gerechtsdeurwaarder
18 december 2024

Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering

Dinsdag 10 december 2024 kwamen experts, schuldeisers en beleidsmakers samen in Utrecht voor een inspirerende groeisessie.

Lees meer over: Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering
10 december 2024

Een dag: drie verschillende gesprekken

Wat ik aantrekkelijk vind in mijn werk als gerechtsdeurwaarder is dat elke dag én gesprek weer anders is. Geen oordeel hebben ook want niet alles is wat het lijkt.

Lees meer over: Een dag: drie verschillende gesprekken
05 december 2024

Leiderschap

Syncasso is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid in het schulddienstverleningsdomein. Daarom zoeken we naar samenwerkingen om betere oplossingen te bieden voor de schuldenproblematiek.

Lees meer over: Leiderschap
03 december 2024

Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Celine Zwart, Teamleider zorgverzekeraars.

Lees meer over: Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso
28 november 2024

AI transformeert de incassobranche

In het november nummer van de Creditmanager vertelt Directeur Klant, Markt en Communicatie, Sabine van den Boogaard hoe Syncasso met AI haar dienstverlening sneller, efficiënter én klantgerichter heeft gemaakt.

Lees meer over: AI transformeert de incassobranche
21 november 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
19 november 2024

Vakmanschap

Ook in 2023 was de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. Om onze continuïteit te borgen heeft het onze continue focus om (nieuwe) medewerkers te vinden, binden en boeien. We investeren continu in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching.

Lees meer over: Vakmanschap
Feedback