Nieuws

Rapport ‘Minder schade door schuld’

06 oktober 2020

Rapport ‘Minder schade door schuld’ adviseert centraal schuldhandelingsregister

De Argumentenfabriek publiceerde begin vorige maand in opdracht van Rabobank een interessant rapport over de effectiviteit van de schuldhulpverlening, inclusief uitgebreide aanbevelingen voor het regeerakkoord van ons nieuwe kabinet na de Tweede Kamerverkiezingen komend jaar maart.

Centrale conclusie van het rapport is dat we veel te lang proberen om problematische schulden te incasseren waarbij de integrale kosten ca. 17 miljard euro bedragen en het (uiteindelijk) geïncasseerde bedrag niet meer dan een paar honderd miljoen bedraagt. Terwijl de huishoudens die het betreft jarenlang op de rand van armoede balanceren.

Schuldhandelingsregister

Fundament voor de aanbevelingen in het rapport is een (semiopenbaar) Schuldhandelingsregister waarin alleen mensen die kwijtschelding vragen en krijgen, bewind krijgen, een betaalpauze aanvragen of andere bijzondere handelingen verrichten of laten verrichten worden opgenomen.

Het rapport pleit er voor om dit register aan te laten sluiten op de bestaande registers van rechtbanken en deurwaarders. Aanmelding van schulden door de schuldeiser(s) zou verplicht moeten plaatsvinden, zodra de debiteurklant in het openbare Schuldhandelingsregister is ingeschreven. Daarbij wordt de overheid opgeroepen om voorbij te gaan aan de spanning tussen privacy en schuldenpreventie/recidive die dat oplevert.

Centraal schuldenregister

Syncasso pleit al langer voor een centraal schuldenregister door een koppeling tot stand te brengen tussen de bestanden van de Nederlandse Schuldhulp Route, het Schuldenknooppunt van NVVK en Schuldenwijzer van de KBvG. Door deze koppeling kunnen alle (problematische) schulden in beeld gebracht worden. Uitwisseling van informatie is essentieel om met behulp van data-analyse en Artificial Intelligence grip te krijgen op de schuldenproblematiek. Zowel preventief als curatief. Waarbij de spanning tussen privacy en preventie/curatie sterk beperkt kan worden door de toegang tot het register te limiteren tot geregistreerde en bevoegde gebruikers.

Besparing door afschrijving van de vorderingen

Het rapport gaat ervan uit dat de afschrijving op de vorderingen worden gedragen door de schuldeisers, specifiek de grootincassanten. Voor het MKB wordt een steunfonds geopperd. Terwijl de enorme besparingen die gesuggereerd worden integraal terugvloeien naar de overheid.

Het huidige beperkte bereik[1] van de schuldhulp, slechts 1 op de 3 geregistreerde problematische schulden is in beeld bij de schuldhulp, gecombineerd met plaatselijk lange wachttijden[2], vraagt om een herijking van de informatie en organisatie van de schuldhulpverlening. Kortere behandeling biedt ruimte om de vrijgekomen capaciteit te benutten om veel sneller, veel meer huishoudens met schuldproblemen veel beter te helpen.

 


[1] CBS onderzoek Schuldproblematiek in beeld
[2] Nationale Ombudsman: Een open deur? Het vervolg.

Gerelateerde nieuwsberichten

09 januari 2025

Op pad met Renate Richters, voorzitter NVVK

Onze deurwaarders nemen regelmatig mensen uit de keten mee om het werkveld in de praktijk te laten zien. Lees hier het interview met Renate Richters, over hoe zij haar eerste zes maanden als voorzitter bij de NVVK en het werkveldbezoek met Paul Otter, gerechtsdeurwaarder bij Syncasso, heeft ervaren.

Lees meer over: Op pad met Renate Richters, voorzitter NVVK
07 januari 2025

Meer dan een dagvaarding bezorgen: De sociale rol van de gerechtsdeurwaarder

Toen ik begon als gerechtsdeurwaarder, draaide mijn werk vooral om het bezorgen van dagvaardingen en het uitvoeren van vonnissen. Maar mijn rol is de afgelopen jaren veranderd.

Lees meer over: Meer dan een dagvaarding bezorgen: De sociale rol van de gerechtsdeurwaarder
18 december 2024

Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering

Dinsdag 10 december 2024 kwamen experts, schuldeisers en beleidsmakers samen in Utrecht voor een inspirerende groeisessie.

Lees meer over: Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering
10 december 2024

Een dag: drie verschillende gesprekken

Wat ik aantrekkelijk vind in mijn werk als gerechtsdeurwaarder is dat elke dag én gesprek weer anders is. Geen oordeel hebben ook want niet alles is wat het lijkt.

Lees meer over: Een dag: drie verschillende gesprekken
05 december 2024

Leiderschap

Syncasso is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid in het schulddienstverleningsdomein. Daarom zoeken we naar samenwerkingen om betere oplossingen te bieden voor de schuldenproblematiek.

Lees meer over: Leiderschap
03 december 2024

Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Celine Zwart, Teamleider zorgverzekeraars.

Lees meer over: Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso
28 november 2024

AI transformeert de incassobranche

In het november nummer van de Creditmanager vertelt Directeur Klant, Markt en Communicatie, Sabine van den Boogaard hoe Syncasso met AI haar dienstverlening sneller, efficiënter én klantgerichter heeft gemaakt.

Lees meer over: AI transformeert de incassobranche
21 november 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
19 november 2024

Vakmanschap

Ook in 2023 was de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. Om onze continuïteit te borgen heeft het onze continue focus om (nieuwe) medewerkers te vinden, binden en boeien. We investeren continu in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching.

Lees meer over: Vakmanschap
Feedback