Nieuws

Samenwerking tussen bewindvoerders en deurwaarders: een kwestie van over en weer vertrouwen

19 juli 2019

Samenwerking tussen bewindvoerders en deurwaarders: een kwestie van over en weer vertrouwen

Interview met Jolanda Cok, bewindvoerder bij Ornithos
Jolanda Kok

Jolanda Cok is een gedreven bewindvoerder die vecht voor haar klanten, omdat zij dit vaak niet zelf kunnen of al te vaak de strijd hebben verloren. Jolanda is partner in haar eigen kantoor Ornithos en recent een dag mee geweest met gerechtsdeurwaarder Paul Otter.

Aanleiding voor het contact tussen Jolanda en Paul was een LinkedIn bericht dat Jolanda plaatste om haar frustratie te uiten over een dossier waarbij iedereen 100% van de vordering kreeg aangeboden maar diverse partijen moeilijk zaten te doen, de Belastingdienst wilde eerst wat ingevulde formulieren, Zilveren Kruis wilde na 12 maanden een evaluatie en Syncasso had niet de correcte informatie verschaft over een tweede dossier. Paul heeft daarover contact gezocht met Jolanda en snel het probleem opgelost.

Antwoorden duren veel te lang

Mijn frustratie gaat echt niet alleen over Syncasso. Antwoord krijgen op vragen over onze cliënten gaat vaak ontzettend moeizaam bij gerechtsdeurwaarders. Uitzonderingen daargelaten, maar op de een of andere manier is er weinig ‘chemie’ tussen bewindvoerders en deurwaarders. Ik zie wel dat het de laatste tijd beter gaat. Er komt meer oog voor de situatie van de schuldenaar. Ook voor sociaal incasseren. Gerechtsdeurwaarders hebben dat gemiddeld beter op orde dan incassobureaus. Aandacht hebben voor de totale problematiek die speelt. Vanuit een ander belang, maar wel met iets meer gevoel voor wat de bewindvoerder doet. Ik denk dat het ontzettend belangrijk is dat je in alle eerlijkheid de situatie van de schuldenaar met elkaar kunt bespreken.

Vertrouwen

Daarvoor is over en weer vertrouwen nodig. Ik heb Paul gewoon een app gestuurd. Mag ik een keer mee?  Want als je bij elkaar in de keuken mag kijken, ga je elkaar ook beter begrijpen. Omgekeerd doe ik dat zelf ook. Kom een keer koffie bij ons drinken, dan kun je zien hoe knetterhard wij werken. Hoeveel goed werk we verrichten. Als je dan geen antwoorden krijgt, word ik behoorlijk recalcitrant en ga ik zoeken aan welke boom moet ik gaan schudden om het voor elkaar te krijgen. Als het moet heel hard.

Sneller is voor iedereen beter

Want tijd is letterlijk geld. Als het te lang duurt kan het echt onze cliënten raken. De gemeente Rotterdam heeft een convenant opgesteld waarin is opgenomen dat zij met een half jaar verwachten dat wij cliënten hebben aangemeld bij de SHV. Om dat voor elkaar te krijgen, moet je echt op een korte termijn een reactie krijgen op je verzoek tot saldo opgave. Helaas moeten we nog veel te vaak na drie maanden nabellen omdat we van veel schuldeisers ‘gewoon’ geen, of een onvolledige reactie krijgen op onze vragen. En hoe sneller wij het weten, des te sneller we bij de Schuldhulp terecht kunnen. De rente blijft namelijk wel stijgen, een aantal schuldeisers gaan verder met hun procedure. Het aanbod aan de schuldeisers daalt hiermee. Maar er blijven nog steeds partijen die nog even snel iets binnen willen harken. Dit raakt iedereen in de keten.

Ik pleit voor een verordening waarin iedereen verplicht wordt om binnen 3 weken te reageren. Wij zijn verplicht om binnen twéé werkdagen te reageren!

Communicatie verbeteren

De communicatie tussen bewindvoerders en deurwaarders zou stukken beter gaan als ze de moeite zouden nemen om persoonlijk kennis te maken. Werkenderwijs ga je dan dingen verbeteren met communicatie. Reageer gewoon. Stel een vraag. Er zitten nu heel veel aannames in de weg. Maar hoe zit het precies?

Wees bereikbaar voor bewindvoerders. Er zijn deurwaarders die een apart telefoonnummer voor bewindvoerders hebben. Dat werkt zoveel makkelijker als je elkaar even snel kunt bellen. Dan komt het wederzijdse vertrouwen vanzelf.

Schuldenwijzer

Sta ik volledig achter. Moet nog wel een oplossing gevonden worden dat Bewindvoerders en Schuldhulpverlening kunnen inloggen. En minstens zo belangrijk: dat we de informatie in de hele keten accepteren als accuraat. Nu werkt het zo, dat als je alles piekfijn in orde hebt gemaakt met eindeloos geduld en een heleboel achteraan bellen, de Kredietbank na ontvangst van het dossier alles nóg een keer gaat controleren.

Op pad met Paul

We troffen helaas niet zo veel mensen thuis. Of ze deden niet open. Wat me opviel is dat Paul heel realistisch is. Hij vraagt door of er nog meer schulden zijn. Of ze hulp nodig hebben. Goed voorbeeld was een mevrouw die dacht dat ze een schone lei had. Terwijl Paul daar met een exploot stond. Dan adviseert Paul om even bij de Kredietbank langs te gaan met de vordering om dat te laten controleren. Ik vind dat de Gerechtsdeurwaarder, net als de Bewindvoerder, ook een belangrijke signalerende functie heeft in de schulddienstverleningsketen. Daar hoor je veel te weinig over.

Regulering

De meeste bewindvoerders zijn aangesloten bij een branchevereniging. Er zijn externe contacten die ook graag willen zien dat je bij een branchevereniging bent aangesloten. Maar ook het kennisdelen en het gezamenlijk inzetten voor zaken die belangrijk zijn in ons werkveld komen aan bod. Daarom zijn wij aangesloten bij een branchevereniging. Er zijn meerdere brancheverenigingen zoals de BPBI, de NBBI, de NBPB, De NVVK, de NBWV en de VeWeVe voor bewindvoerders. Ik denk dat er door die versnippering veel te weinig bekend is over de controles en het toezicht dat er nu al is. Bewindvoerders worden terecht goed in de gaten gehouden. Vooraf en periodiek door het Landelijk Kwaliteitsbureau op basis van audits die jaarlijks door onze accountant gedaan worden. Naast deze audit worden de financiën van je onderneming ook getoetst. Dat toezicht wordt elk jaar strenger. Daarnaast worden we ook in de gaten gehouden door de bank, zij houden de stromen van de cliëntgelden naar de zakelijke rekening(en) in de gaten. Maar van mij mag het allemaal nog strenger worden. Wij zijn er klaar voor.

Gerelateerde nieuwsberichten

21 november 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
19 november 2024

Vakmanschap

Ook in 2023 was de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. Om onze continuïteit te borgen heeft het onze continue focus om (nieuwe) medewerkers te vinden, binden en boeien. We investeren continu in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching.

Lees meer over: Vakmanschap
11 november 2024

Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’

Wij zijn trots met de bekroning van ons wetsvoorstel 'Meedelen in beslag' met de Credit Management Innovation Award 2024. VVCM reikt deze award jaarlijks uit aan innovaties die creditmanagement kwalitatief verbeteren.

Lees meer over: Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’
05 november 2024

Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!

Veel ouders met schulden missen zelf de financiële kennis en vaardigheden om hun kinderen gezond financieel gedrag te leren. De combinatie van schulden, emotionele stress en schaamte zorgt ervoor dat gesprekken over geld in gezinnen met schulden vaak worden vermeden. In deze huishoudens krijgen kinderen daardoor weinig kans om te leren van de financiële ervaringen van hun ouders.

Lees meer over: Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!
28 oktober 2024

Creditmanagement

In 2023 hebben we grote stappen gezet om onze dienstverlening verder te optimaliseren en te personaliseren. Klantgerichtheid, gebruikersgemak en continue verbetering staan hierbij centraal. Ons Dossier Online en onze website zijn vernieuwd. Onze communicatiekanalen zijn verder verbeterd door de introductie van een nieuw (Azure) platform.

Lees meer over: Creditmanagement
23 oktober 2024

Syncasso genomineerd voor de Innovation Award 2024

Wij zijn trots! Syncasso is namelijk genomineerd voor de Credit Management Innovation Award 2024! Ons innovatieve wetsvoorstel 'Meedelen in Beslag' veroverde een plek in de top 3 van alle inzendingen. Met dit voorstel zetten we een belangrijke stap naar een collectief afbetalingsplan.

Lees meer over: Syncasso genomineerd voor de Innovation Award 2024
22 oktober 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Tsjeardke Poelsma, intern auditor in het team Kwaliteit, Compliance en Legal (KCL).

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
15 oktober 2024

Een gemoedelijk gesprek bij de deur

Regelmatig neem ik gasten mee op mijn deurwaardersroutes. Deze gasten hebben verschillende achtergronden: politiek, ketenpartners, nieuwe medewerkers en journalisten. Aan het einde van de dag zijn ze het allemaal over één ding eens: de gesprekken aan de deur zijn verrassend gemoedelijk.

Lees meer over: Een gemoedelijk gesprek bij de deur
10 oktober 2024

Vergroening

In 2023 hebben we ons ESG-beleid geformuleerd. De Sustainable Development Goals (SDG) zijn door de VN ontwikkeld om een groenere, betere en eerlijker wereld te bouwen. Syncasso legt zich toe op vier Social Development Goals waarvan wij verwachten dat we daarmee de meeste impact kunnen maken en die het beste passen bij onze missie, visie en identiteit.

Lees meer over: Vergroening
Feedback