Nieuws

Huisbezoek deurwaarder heeft alarmerende functie, die laat zich niet vervangen door een exploot via email

11 januari 2019

Doordat deurwaarders bij mensen thuis komen, zien zij beter wie niet wil en wie niet kan betalen, zegt Wilbert van de Donk, voorzitter van de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders.

Het jaar 2019 was nog niet begonnen of twee zeer hooggeachte kopstukken uit de justitiële wereld namen de gerechtsdeurwaarders via de media op de korrel. Allereerst weet scheidend voorzitter van de Raad voor de Rechtspraak Frits Bakker de problemen met de digitalisering van de procesgang aan weerstand van onder andere de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (Ten eerste, 2 januari). Vervolgens kondigde Marijke Kaptein van het Bureau Financieel Toezicht sancties aan tegen deurwaarderskantoren die opdrachtgevers in het vooruitzicht stellen te delen in de opgestreken vergoedingen voor ambtshandelingen.

Nog los van de vele inhoudelijke kanttekeningen die bij beide ‘aanvallen’ te plaatsen zijn, valt op dat het kennelijk bon ton is om vanuit een ivoren toren de gerechtsdeurwaarder te geselen. Een zorgelijke ontwikkeling, want welk signaal geven de hooggeachte dames en heren daarmee af aan de samenleving?

Frontlinie

Als gerechtsdeurwaarder werk je in de frontlinie van het maatschappelijk verkeer. Letterlijk. Samen leggen we ruim 2,5 miljoen huisbezoeken per jaar af. Daarin zien we alles voorbij komen, van notoire wanbetalers tot gezinnen die in bittere armoede leven.

We verzorgen daarom een vitale schakel in de samenleving. Allereerst als stok achter de deur. Door er te zijn voor schuldeisers zodra rekeningen niet betaald worden, vergroten we het vertrouwen in het economisch verkeer. Dat is zonneklaar. Aan de andere kant helpt de blik achter de voordeur, die ons dagelijks talloze malen gegund wordt, om een gefundeerd onderscheid te maken tussen de mensen die niet willen betalen en de mensen die dat niet kunnen.

De laatste tijd is er terecht veel aandacht voor problematische schulden. Terecht, want voor teveel mensen in onze welvaartsstaat is het leven een dagelijkse overlevingstocht met de last van schulden. Bij de diagnose hoor je vaak hetzelfde: de ernst van het probleem werd iedereen pas duidelijk toen het te laat was. Voor instanties als de gemeente is het inderdaad lastig uit een stapel papier op te maken of de mensen die het betreft in de problemen aan het raken zijn.

Alarmsysteem

Als gerechtsdeurwaarders voelen we ons intens betrokken. Juist omdat wij vaak als eerste door hebben dat schulden problematisch oplopen, zouden wij als alarmsysteem kunnen werken. Waarna hulpverlening tijdig ingeschakeld kan worden. Een alarmsysteem dat nog beter zou werken als we goed en volledig inzicht zouden kunnen krijgen in de financiële situatie van schuldenaren. De deurwaarder als poortwachter van problematische schulden – dat is de ambitie die onze beroepsgroep heeft. Lees meer…

Gerelateerde nieuwsberichten

03 september 2024

Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips

Goede communicatie is de sleutel naar een succesvol incassoproces. In deze infographic geven we u 6 tips om uw incassocommunicatie verder te verbeteren. Van begrijpelijke tekst tot een vriendelijke toon – ontdek hoe u betalingen sneller kunt ontvangen en uw klantrelatie goed houdt.

Lees meer over: Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips
27 augustus 2024

En blijkt er nog een schuld te zijn

Een rijtjeswoning in een nieuwbouw wijk. Ik druk op de deurbel. Een man van ongeveer zestig jaar opent de deur. Ik geef aan voor wie ik kom. Ja dat ben ik, zegt de man. Nadat ik me voorstel en aangeef dat ik gerechtsdeurwaarder ben, volgt een gesprek. Hij kan de vordering wel betalen geeft hij aan. Bij het afscheid nemen maakt hij terloops een opmerking waaruit blijkt dat er meer aan de hand is…

Lees meer over: En blijkt er nog een schuld te zijn
20 augustus 2024

Werkgeverschap

Om onze continuïteit te borgen is onze continue focus om medewerkers te vinden, te binden en te boeien. We investeren in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching. We geven doorlopend aandacht aan de geestelijke en fysieke vitaliteit van medewerkers, variërend van een SyncFit sportdag tot de SyncFit intranet pagina waar alle initiatieven over dit onderwerp terug te vinden zijn.

Lees meer over: Werkgeverschap
13 augustus 2024

Loonbeslag, wat kan er nog?

Op een regenachtige dag loop ik bij een bedrijf naar binnen. Ik meld me bij de receptie en vraag naar de collega die personeelszaken doet of een directielid. De receptioniste gaat bellen en al snel staat de directeur voor me. Ik stel me voor en geef aan dat ik loonbeslag kom leggen.

Lees meer over: Loonbeslag, wat kan er nog?
06 augustus 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Chris van der Horst, incassomedewerker en praktijkcoach.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
30 juli 2024

Nabuurschap

SRCM is een branche specifieke certificering die betrokken incasseren en maatschappelijk verantwoord ondernemen, zichtbaar én meetbaar maakt. Dit ligt helemaal in lijn met onze ‘We Cash-We Care’ gedachte. We zijn er trots op dat we SRCM gecertificeerd zijn! De SRCM-norm is opgebouwd uit acht onderdelen, een daarvan is nabuurschap.

Lees meer over: Nabuurschap
23 juli 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
16 juli 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Maarten, medewerker Service Center bij Syncasso.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
09 juli 2024

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen is een voorwaarde om problematische schulden te voorkomen en op te lossen. Syncasso onderhoudt daarom via haar Social Responsibility Officer actief het contact met het schulddienstverleningsnetwerk om verbeteringskansen te signaleren en te realiseren.

Lees meer over: Samenwerking in de schulddienstverleningsketen
Feedback