Nieuws

Huisbezoek deurwaarder heeft alarmerende functie, die laat zich niet vervangen door een exploot via email

11 januari 2019

Doordat deurwaarders bij mensen thuis komen, zien zij beter wie niet wil en wie niet kan betalen, zegt Wilbert van de Donk, voorzitter van de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders.

Het jaar 2019 was nog niet begonnen of twee zeer hooggeachte kopstukken uit de justitiële wereld namen de gerechtsdeurwaarders via de media op de korrel. Allereerst weet scheidend voorzitter van de Raad voor de Rechtspraak Frits Bakker de problemen met de digitalisering van de procesgang aan weerstand van onder andere de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (Ten eerste, 2 januari). Vervolgens kondigde Marijke Kaptein van het Bureau Financieel Toezicht sancties aan tegen deurwaarderskantoren die opdrachtgevers in het vooruitzicht stellen te delen in de opgestreken vergoedingen voor ambtshandelingen.

Nog los van de vele inhoudelijke kanttekeningen die bij beide ‘aanvallen’ te plaatsen zijn, valt op dat het kennelijk bon ton is om vanuit een ivoren toren de gerechtsdeurwaarder te geselen. Een zorgelijke ontwikkeling, want welk signaal geven de hooggeachte dames en heren daarmee af aan de samenleving?

Frontlinie

Als gerechtsdeurwaarder werk je in de frontlinie van het maatschappelijk verkeer. Letterlijk. Samen leggen we ruim 2,5 miljoen huisbezoeken per jaar af. Daarin zien we alles voorbij komen, van notoire wanbetalers tot gezinnen die in bittere armoede leven.

We verzorgen daarom een vitale schakel in de samenleving. Allereerst als stok achter de deur. Door er te zijn voor schuldeisers zodra rekeningen niet betaald worden, vergroten we het vertrouwen in het economisch verkeer. Dat is zonneklaar. Aan de andere kant helpt de blik achter de voordeur, die ons dagelijks talloze malen gegund wordt, om een gefundeerd onderscheid te maken tussen de mensen die niet willen betalen en de mensen die dat niet kunnen.

De laatste tijd is er terecht veel aandacht voor problematische schulden. Terecht, want voor teveel mensen in onze welvaartsstaat is het leven een dagelijkse overlevingstocht met de last van schulden. Bij de diagnose hoor je vaak hetzelfde: de ernst van het probleem werd iedereen pas duidelijk toen het te laat was. Voor instanties als de gemeente is het inderdaad lastig uit een stapel papier op te maken of de mensen die het betreft in de problemen aan het raken zijn.

Alarmsysteem

Als gerechtsdeurwaarders voelen we ons intens betrokken. Juist omdat wij vaak als eerste door hebben dat schulden problematisch oplopen, zouden wij als alarmsysteem kunnen werken. Waarna hulpverlening tijdig ingeschakeld kan worden. Een alarmsysteem dat nog beter zou werken als we goed en volledig inzicht zouden kunnen krijgen in de financiële situatie van schuldenaren. De deurwaarder als poortwachter van problematische schulden – dat is de ambitie die onze beroepsgroep heeft. Lees meer…

Gerelateerde nieuwsberichten

09 januari 2025

Op pad met Renate Richters, voorzitter NVVK

Onze deurwaarders nemen regelmatig mensen uit de keten mee om het werkveld in de praktijk te laten zien. Lees hier het interview met Renate Richters, over hoe zij haar eerste zes maanden als voorzitter bij de NVVK en het werkveldbezoek met Paul Otter, gerechtsdeurwaarder bij Syncasso, heeft ervaren.

Lees meer over: Op pad met Renate Richters, voorzitter NVVK
07 januari 2025

Meer dan een dagvaarding bezorgen: De sociale rol van de gerechtsdeurwaarder

Toen ik begon als gerechtsdeurwaarder, draaide mijn werk vooral om het bezorgen van dagvaardingen en het uitvoeren van vonnissen. Maar mijn rol is de afgelopen jaren veranderd.

Lees meer over: Meer dan een dagvaarding bezorgen: De sociale rol van de gerechtsdeurwaarder
18 december 2024

Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering

Dinsdag 10 december 2024 kwamen experts, schuldeisers en beleidsmakers samen in Utrecht voor een inspirerende groeisessie.

Lees meer over: Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering
10 december 2024

Een dag: drie verschillende gesprekken

Wat ik aantrekkelijk vind in mijn werk als gerechtsdeurwaarder is dat elke dag én gesprek weer anders is. Geen oordeel hebben ook want niet alles is wat het lijkt.

Lees meer over: Een dag: drie verschillende gesprekken
05 december 2024

Leiderschap

Syncasso is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid in het schulddienstverleningsdomein. Daarom zoeken we naar samenwerkingen om betere oplossingen te bieden voor de schuldenproblematiek.

Lees meer over: Leiderschap
03 december 2024

Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Celine Zwart, Teamleider zorgverzekeraars.

Lees meer over: Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso
28 november 2024

AI transformeert de incassobranche

In het november nummer van de Creditmanager vertelt Directeur Klant, Markt en Communicatie, Sabine van den Boogaard hoe Syncasso met AI haar dienstverlening sneller, efficiënter én klantgerichter heeft gemaakt.

Lees meer over: AI transformeert de incassobranche
21 november 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
19 november 2024

Vakmanschap

Ook in 2023 was de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. Om onze continuïteit te borgen heeft het onze continue focus om (nieuwe) medewerkers te vinden, binden en boeien. We investeren continu in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching.

Lees meer over: Vakmanschap
Feedback