Nieuws

Voorspelmodellen onmisbaar voor gerechtelijke incasso

30 juli 2018

Toen wij in 2009 begrepen dat de griffierechten enorm zouden gaan stijgen, voor hoofdsommen net boven € 500 tot wel 270%, zijn we gaan nadenken hoe we het risico van overhaalbare vorderingen zouden kunnen beperken. Met data-analyse van historische portefeuilles hebben we de data-elementen geïdentificeerd die significant zijn voor een betrouwbare voorspelling van de verhaalbaarheid.

Op basis van deze dataelementen hebben we een data driven scoremodel gebouwd dat we ‘Verhaalscore’ hebben genoemd omdat het de verhaalbaarheid van een vordering voorspelt. Daarmee adviseren we onze opdrachtgevers om een vordering die minnelijk niet wordt opgelost al dan niet gerechtelijk te gaan incasseren.

Doorontwikkeling

Sindsdien hebben we honderdduizenden vorderingen met Verhaalscore beoordeeld en het model doorlopend verbeterd. Daardoor is de betrouwbaarheid van de voorspelling nog verder toegenomen. We kunnen er kasstroomprognoses mee maken: hoeveel kasstroom er wanneer wordt gegenereerd uit de verschillende aanleveringen. We kunnen er debiteurenportefeuilles mee waarderen, bijvoorbeeld om de balanswaarde daarvan vast te stellen.

Een doorbraak in onze debiteurenbenadering is dat we Niet-Kunners van Niet-Willers kunnen onderscheiden met ons voorspelmodel. Het voorspelmodel rekent een ‘passende’ betalingsregeling uit voor debiteuren die niet in één keer kunnen betalen.

Voortschrijdend inzicht

Oorspronkelijk ontwikkeld om kosten te besparen voor de eigen organisatie en onze opdrachtgevers, is Verhaalscore essentieel geworden om debiteuren te beschermen tegen incassokosten die ze niet kunnen dragen. Daarmee voorkomen we een stapeling van kosten, die helaas vaak de opmaat is voor de ontwikkeling van een problematische schuldsituatie. Dat veroorzaakt niet alleen veel stress voor de debiteur maar brengt ook een veelvoud aan maatschappelijke kosten om de schuldsituatie te saneren. Bovendien zorgt Verhaalscore ervoor dat we het MVO-beleid van onze opdrachtgevers en Syncasso ook in het incassoproces gestalte kunnen geven.

Voorspelmodel onmisbaar voor gerechtelijke incasso

Alle partijen die bij gerechtelijke incasso betrokken zijn, debiteur, opdrachtgever en gerechtsdeurwaarder, hebben belang bij een zorgvuldige afweging of gerechtelijke incasso en de bijbehorende kosten opwegen tegen de persoonlijke en maatschappelijke schade die dat met zich meebrengt. Zonder daarbij het principe uit het oog te verliezen dat een openstaande rekening betaald moet worden. Een voorspelmodel zoals Verhaalscore is daarbij onmisbaar.

 

 

Gerelateerde nieuwsberichten

21 november 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
19 november 2024

Vakmanschap

Ook in 2023 was de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. Om onze continuïteit te borgen heeft het onze continue focus om (nieuwe) medewerkers te vinden, binden en boeien. We investeren continu in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching.

Lees meer over: Vakmanschap
11 november 2024

Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’

Wij zijn trots met de bekroning van ons wetsvoorstel 'Meedelen in beslag' met de Credit Management Innovation Award 2024. VVCM reikt deze award jaarlijks uit aan innovaties die creditmanagement kwalitatief verbeteren.

Lees meer over: Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’
05 november 2024

Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!

Veel ouders met schulden missen zelf de financiële kennis en vaardigheden om hun kinderen gezond financieel gedrag te leren. De combinatie van schulden, emotionele stress en schaamte zorgt ervoor dat gesprekken over geld in gezinnen met schulden vaak worden vermeden. In deze huishoudens krijgen kinderen daardoor weinig kans om te leren van de financiële ervaringen van hun ouders.

Lees meer over: Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!
28 oktober 2024

Creditmanagement

In 2023 hebben we grote stappen gezet om onze dienstverlening verder te optimaliseren en te personaliseren. Klantgerichtheid, gebruikersgemak en continue verbetering staan hierbij centraal. Ons Dossier Online en onze website zijn vernieuwd. Onze communicatiekanalen zijn verder verbeterd door de introductie van een nieuw (Azure) platform.

Lees meer over: Creditmanagement
23 oktober 2024

Syncasso genomineerd voor de Innovation Award 2024

Wij zijn trots! Syncasso is namelijk genomineerd voor de Credit Management Innovation Award 2024! Ons innovatieve wetsvoorstel 'Meedelen in Beslag' veroverde een plek in de top 3 van alle inzendingen. Met dit voorstel zetten we een belangrijke stap naar een collectief afbetalingsplan.

Lees meer over: Syncasso genomineerd voor de Innovation Award 2024
22 oktober 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Tsjeardke Poelsma, intern auditor in het team Kwaliteit, Compliance en Legal (KCL).

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
15 oktober 2024

Een gemoedelijk gesprek bij de deur

Regelmatig neem ik gasten mee op mijn deurwaardersroutes. Deze gasten hebben verschillende achtergronden: politiek, ketenpartners, nieuwe medewerkers en journalisten. Aan het einde van de dag zijn ze het allemaal over één ding eens: de gesprekken aan de deur zijn verrassend gemoedelijk.

Lees meer over: Een gemoedelijk gesprek bij de deur
10 oktober 2024

Vergroening

In 2023 hebben we ons ESG-beleid geformuleerd. De Sustainable Development Goals (SDG) zijn door de VN ontwikkeld om een groenere, betere en eerlijker wereld te bouwen. Syncasso legt zich toe op vier Social Development Goals waarvan wij verwachten dat we daarmee de meeste impact kunnen maken en die het beste passen bij onze missie, visie en identiteit.

Lees meer over: Vergroening
Feedback