Nieuws

Hulplijn 115 maakt einde aan oerwoud van schuldhulp

04 juli 2017

Hulplijn 115 maakt einde aan oerwoud van schuldhulp

Gerechtsdeurwaarders bieden Klijnsma hulp aan bij ontwikkeling schuldhulplijn 115

Utrecht, 4 juli 2017 – Er moet een landelijke schuldhulplijn komen die via het telefoonnummer 115 laagdrempelig en overzichtelijk inzicht geeft in schuldhulpverlening. Dat is nodig omdat veel schuldenaren verzanden in het oerwoud aan schuldhulpverleners. De vier gerechtsdeurwaardersorganisaties Syncasso, GGN, Flanderijn en Janssen & Janssen bieden demissionair staatssecretaris Klijnsma van Sociale Zaken en Werkgelegenheid hun hulp aan bij de ontwikkeling van zo’n landelijke schuldhulplijn. Zij stuurden Klijnsma daar gezamenlijk een brief over. Met 200 aangesloten gerechtsdeurwaarders vertegenwoordigen de vier organisaties samen 50% van de markt.

Laagdrempelig

De hulplijn 115 moet schuldenaren op een laagdrempelige manier informeren over de mogelijkheden om hulp te krijgen bij het oplossen van hun schulden. Het idee van Tweede Kamerlid Jasper van Dijk (SP) is ingegeven door het feit dat steeds meer mensen niet in staat zijn om zonder hulp hun schulden het hoofd te bieden. Staatssecretaris Klijnsma spreekt deze week met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) over het opzetten van de landelijke hulplijn.

Oerwoud aan hulporganisaties

De vier gerechtsdeurwaardersorganisaties bieden hun expertise aan bij de ontwikkeling van deze hulplijn. Zij beschikken over de mensen, middelen, kennis en ervaring om daar invulling aan te geven. Het past ook bij hun positie in het rechtsbestel om oog te hebben voor de belangen van de schuldenaar.

“Gerechtsdeurwaardersorganisaties hebben dagelijks duizenden keren contact met burgers met schulden,” zegt Michael Brouwer, CEO van Syncasso. “Wij zien in de praktijk dat niemand erbij is gebaat schulden niet te kunnen afbetalen. Met name de schuldenaar zelf niet, die steeds geconfronteerd blijft worden met schuldeisers, incassobureaus, deurwaarders en oplopende schulden en daarmee samenhangende kosten.”

Brouwer ziet in de praktijk dat schuldenaren die door deurwaarders worden verwezen naar gemeenten of vrijwilligersorganisaties de weg kwijtraken in het oerwoud van schuldhulpverlening, budgetbegeleiders, bewindvoerders en pilotprojecten. “Met een centraal en toegankelijk telefoonnummer willen we ervoor zorgen dat iemand makkelijker zijn weg naar schuldhulp kan vinden,” aldus Brouwer. Kredietbank Nederland onderstreept het belang van de hulplijn en heeft aangegeven graag mee te werken aan het initiatief om ervoor te zorgen dat mensen makkelijker hun weg vinden in het schuldhulplandschap.

Samenwerking

De gerechtsdeurwaarders hebben goed zicht op het speelveld, omdat zij nauw samenwerken met ministerie, gemeenten en schuldhulpverleners. Bijvoorbeeld bij de invoering van de Verwijsindex Schuldhulpverlening (VISH) en de snelle ontwikkeling en implementatie van het Digitale Beslagregister (DBR).

Gerelateerde nieuwsberichten

18 december 2024

Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering

Dinsdag 10 december 2024 kwamen experts, schuldeisers en beleidsmakers samen in Utrecht voor een inspirerende groeisessie.

Lees meer over: Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering
10 december 2024

Een dag: drie verschillende gesprekken

Wat ik aantrekkelijk vind in mijn werk als gerechtsdeurwaarder is dat elke dag én gesprek weer anders is. Geen oordeel hebben ook want niet alles is wat het lijkt.

Lees meer over: Een dag: drie verschillende gesprekken
05 december 2024

Leiderschap

Syncasso is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid in het schulddienstverleningsdomein. Daarom zoeken we naar samenwerkingen om betere oplossingen te bieden voor de schuldenproblematiek.

Lees meer over: Leiderschap
03 december 2024

Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Celine Zwart, Teamleider zorgverzekeraars.

Lees meer over: Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso
28 november 2024

AI transformeert de incassobranche

In het november nummer van de Creditmanager vertelt Directeur Klant, Markt en Communicatie, Sabine van den Boogaard hoe Syncasso met AI haar dienstverlening sneller, efficiënter én klantgerichter heeft gemaakt.

Lees meer over: AI transformeert de incassobranche
21 november 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
19 november 2024

Vakmanschap

Ook in 2023 was de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. Om onze continuïteit te borgen heeft het onze continue focus om (nieuwe) medewerkers te vinden, binden en boeien. We investeren continu in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching.

Lees meer over: Vakmanschap
11 november 2024

Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’

Wij zijn trots met de bekroning van ons wetsvoorstel 'Meedelen in beslag' met de Credit Management Innovation Award 2024. VVCM reikt deze award jaarlijks uit aan innovaties die creditmanagement kwalitatief verbeteren.

Lees meer over: Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’
05 november 2024

Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!

Veel ouders met schulden missen zelf de financiële kennis en vaardigheden om hun kinderen gezond financieel gedrag te leren. De combinatie van schulden, emotionele stress en schaamte zorgt ervoor dat gesprekken over geld in gezinnen met schulden vaak worden vermeden. In deze huishoudens krijgen kinderen daardoor weinig kans om te leren van de financiële ervaringen van hun ouders.

Lees meer over: Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!
Feedback