Nieuws
Syncasso zoekt samenwerking op met Generatie Z
04 april 2023Het bevorderen van duurzaam betaalgedrag is een belangrijke doelstelling van Syncasso. Eén van de manieren om dit te bereiken bij jongeren is door samen te werken met studenten uit Generatie Z.
Duurzaam betaalgedrag onder jongeren bevorderen
Syncasso zet zich in om samen met haar opdrachtgevers duurzaam betaalgedrag onder debiteurklanten te bevorderen. Binnen deze groep zien wij ook steeds vaker jongeren met betaalproblemen. Omdat jongeren nog aan het begin staan van hun carrière- en levenspad, kunnen positieve veranderingen die leiden tot duurzaam betaalgedrag een groot verschil maken op hun leven en vervolgens ook op de maatschappij.
‘Vanwege onze maatschappelijke verantwoordelijkheid vinden we het belangrijk om schulden onder jongeren zo duurzaam mogelijk op te lossen.’ Sabine van den Boogaard, Manager Klant, Markt & Communicatie bij Syncasso.
Daarom onderzoeken we hoe Syncasso jongeren kan helpen om schuldenvrij te worden én te blijven. Om dit te realiseren is het belangrijk dat we begrijpen wie deze groep is. Begrijpen hoe zij denken, communiceren en handelen zodat we ze kunnen ondersteunen om duurzaam betaalgedrag te ontwikkelen. Door studenten uit dezelfde generatie te betrekken, kunnen we onze aanpak nog beter op deze doelgroep afstemmen.
Generatie Z
Naast dat de huidige studenten ons unieke informatie kunnen geven over de doelgroep, zijn ze om een andere reden ook interessant. Deze studenten behoren namelijk tot Generatie Z. Ze zijn geboren tussen ongeveer 1995 en 2012 en stromen langzaamaan de arbeidsmarkt binnen. Waar de eerdere generaties Millenials en Generatie X werden gezien als digitale ‘immigranten’, is Generatie Z niet anders gewend dan te leven in de samengesmolten wereld van offline en online. Ze kennen dan ook geen verschil tussen de offline en online wereld en zien beiden als realiteit en gelijkwaardig aan elkaar. Deze ‘digital natives’ hebben als geen ander kennis en begrip van de juiste inzet van digitale netwerken zoals WhatsApp, LinkedIn, Instagram, Snapchat en BeReal. Hoe kan het ook anders; ze zijn opgegroeid in deze sociale netwerken en zijn hier actief in.
Multitasken, pragmatisch en kaderloos
Gen Z is sterk in multitasken, hebben sterke analytische vaardigheden om digitale kanalen en platforms te beoordelen. Ze zijn in staat om veel informatie tegelijkertijd te ‘scannen’ en kunnen daarmee nog sneller de communicatieboodschap achterhalen.
De kennis van snel ontwikkelende online communicatiekanalen en platforms, vaardigheden op het gebied van multitasking en hoge mate van informatieverwerking zijn essentieel om in te zetten bij de huidige ontwikkeling die we zien. Namelijk dat jongeren steeds vaker schulden hebben. Door samen te werken komen we tot nieuwe innovatieve en technologische oplossingen om duurzaam betaalgedrag te realiseren, maar ook om nieuwe netwerken te beoordelen die als paddenstoelen uit de grond schieten.
Ten slotte zijn studenten ‘nog heerlijk fris’, niet gebonden aan een referentiekader. Daardoor kunnen ze ‘kaderloos’ naar uitdagingen en ontwikkelmogelijkheden kijken waarbij ruimte voor creativiteit niet wordt belemmerd door reeds opgedane ervaringen. Dat is de reden wat we bij Syncasso graag samenwerken met jongeren!
Bijdragen aan toekomstperspectief
Naast de skills van de nieuwe generatie vinden we het ook belangrijk om studenten praktische ervaring mee te geven. Iedereen moet ergens beginnen en goede ervaring kan bijdragen aan hun motivatie om hun studies met hoge kwaliteit af te ronden en hun carrière goed te beginnen. Daar draagt Syncasso graag aan bij.
Terug naar onze samenwerking…
Onlangs lieten we een aantal studenten van de Rijksuniversiteit Groningen onderzoek doen naar de wijze hoe minnelijke incassocommunicatie beter afgestemd kan worden op jongere debiteurklanten. De kennis van deze nieuwe generatie bleek van grote meerwaarde bij het onderzoek naar jongeren en schuldproblematiek. Zo snijdt het mes aan twee kanten.